Gröna lund har inför sommaren använt facebook för att låta folk "nominera" personer för ett jobb på Gröna Lund. Man använder facebook som ett verkligt vasst verktyg och intressant plattform för att:
- bygga nätverk, genom att man kan rekommendera personer (ganska nytt grepp) istället för att man bara "kan söka" så når man fler personer och engagerar dessa i Grönans rekryteringsarbete
- stärka varumärket Gröna lund, detta är inte bara rekrytering, det är "employer branding" genom sociala medier
- vara där "folk är", alltså har man en ny kanal för att mer eller mindre gratis marknadsföra sina lediga jobb
- vara tidigt ute i en ny kanal, ger försprång och kompetens som kan användas i kommande kampanjer, man får kompetens inom områden REKRYTERA 2.0 som få har idag.
Men det finns vissa förutsättningar som måste vara uppfyllda för att man skall lyckas och dessutom risker förknippade med detta, och dessa är enligt min mening:
- det är bara etablerade "brands" som kan använda en sådan här metod, Gröna lund finns i mer eller mindre alla svenskars medvetande, alltså finns en plattform att bygga på. "Källarföretag" har mer eller mindre "noll chans" att lyckas med detta grepp.
- man måste verkligen följa upp, om någon nominerar en person finns det risk att man får badwill om man inte gör jobbet bra
Själv är jag övertygad om det senare!
SVT har en kort artikel om den nya tidens rekrytering som ger lite mer kött på benen som du kan ta del av här.
/Johny Alm
Här hittar du min LinkedIN profil!
Här hittar du min facebookprofil!
Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar