2010-03-27

Kommunerna tänker nytt, kanske REKRYTERA 2.0

Sveriges kommuner har en stor omställning framför sig, en lång rad chefer bl a skall ersättas, de gamla cheferna faller för åldersstrecket och bli pensionärer. En accelererad återrekrytering är på gång, och då krävs nya metoder, och nya tankar om dels rekrytering, dels vem som är lämplig som chef.

kommunerna.net hittade jag en artikel om detta:
"Att anställa en ny arbetstagare är en stor investering som det lönar sig att göra med eftertanke och effektivt. Redan ansökningsförfarandet kostar. Kommunerna bör överföra rekryteringsprocessens tyngdpunkt på åtgärderna som föregår den egentliga ansöknings- och urvalsprocessen samt noggrant överväga vilket slag av kompetens kommunen behöver i framtiden. Kommunerna bör också fördomsfritt ta i bruk nya modeller och sätt för rekrytering." (Min kursivering)
Att detta inlägg kommer från de finska kommunerna spelar ingen större roll, det intressanta är att man upptäckt att de gamla metoderna för rekrytering kanske inte riktigt håller i de nya tiderna.

Östersunds kommun har ju tagit greppet att rekrytera via facebook, och det är ju en ny väg, som skiljer sig från den traditionella kanaltänkandet, där "printed media" (tidningar av olika slag) varit bärare av budskapet att ett jobb är ledigt.

Idag sprids jobben via djungeltrumman, eller med dagens ord "viralt".

Den som tidigt förstår sig på dessa nya kanaler, kommer att ha ett stort försprång och få mycket bättre genomslag i sin "employer branding".

Hur gör ditt företag? Kör ni "ångmaskin" eller är ni inne i det nya tidevarvet? Ring mig och boka ett möte så kanske jag kan ge lite nya vinklingar på REKRYTERA 2.0 för ditt företag! Du når mig bl a på facebook och Linkedin, se nedan!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar