2011-05-04

Karriärens fyra rum?


Rubriken ger dig kanske en känsla av att karriären bara kan ske i fyra rum? Men så är det inte givetvis, utan dagens blogginlägg handlar om hur man kan se sin karriär genom en intressant teoris "glasögon".

Den teori som jag syftar på är Claes Janssens teori som kallas "Fyrarummaren". Claes Janssens bok "Förändringens fyra rum" ger dig som läsare en resa genom förändring på ett relativt enkelt sätt, bara fyra rum!


Egentligen är förändring mer komplicerat tror jag, men att dela in livets olika iterativa faser i bara fyra rum har en klart pedagogisk bra utgångspunkt!

Så, hur kan man använda fyrarummaren för karriärsyfte, och hur kan fyrarummaren vara av intresse om vi pratar om "rekrytering 2.o".

Jag skall försöka reda ut dessa frågor för dig nu!

Fyrarummarens "bästa" rum ser ut att vara "Nöjdrummet". Klart det är kul att vara nöjd, livet leker, karriären går framåt utan några stora besvär eller jobb. Det "flyter", det rullar på och "Gud, så bra det går!".

Nöjdrummet känns konsekvent bra och härligt, men det har en "bakgård". Bakgården heter "stagnation". När man är som mest nöjd, så är man som mest sårbar, och bäddar för det mes oväntade!

Eller hur - när allt bara går "förbannat bra" och man är "hur nöjd som helst" så kan det ju bara gå åt "helvete" efter det? Det finns liksom inte mer "bra" än detta, att vara i "nöjdrummet".

Men det är å andra sidan helt klart att man skall njuta av nöjdrummet, det är en bra tid, man "vaggar" omkring i de ansträngningar som man har gjort tidigare, och man är väl värd att vara nöjd. Men som sagt, ju mer nöjd, ju mindre potential att utvecklas!?

Så när din karriär liknar allt för mycket "nöjdhet", jag då kanske du skall funderar på om du är på väg ner i "censur"??

Censurrummet präglas av kvalificerad "lögn". Allt är bra, inget behöver ändras, alla idéer förträngs, ja, man är helt enkelt i censur och vill inte erkänna att man är det!

Allt är fel (det VAR bättre förr, eller hur?).

Man är i censur så länge som man man behöver vara det. Det är min egen erfarenhet. Man kan liksom inte bara "hoppa ut ur censurrummet". Man sitter fast i det tills man börjar inse att man faktiskt ÄR i censur!

Klassisk karriärsituation är när man tror att man tillhör topp-personalen, och missar chefsjobbet som man "var 100% säker på att få".

Brutalt uppvaknande, i bästa fall, en del fortsätter ljuga, och då med hjälp av projektioner mot "han som gick för mig, men som inte är kompetent", och med lite eller mycket skitsnack om hur dåliga andra är.

Censuren i karriärcykeln präglas mycket av "det var inte mitt fel, och JAG är bättre än...!"

När du hör dig säga detta, ja då hoppas jag att du förstår att du är i censur!

Det tredje rummet är "förvirring" - och det rummet som jag tycker är roligast!

Ja, du läste rätt!

Här finns potentialen, möjligheterna, det nya, det annorlunda, det spännande, det oväntade!

Karriären har aldrig så mycket potential i ditt liv, som när du känner att det är här du är!

Karriär som hamnat i "förvirring" betyder egentligen - "oerhörd potential!".

det är här det nya och det spännande sker, det är här det oväntade finns, det är här som man saknar "karta" över framtiden, MEN får vara med om att RITA kartan!

Kan det bli mer roligt?

Kanske i sista rummet i resan innan man blir "nöjd".

Själv tycker jag förvirringsrummet är roligast, men i o f sig har "inspirationsrummet" en hel del kul att erbjuda!

Vår, kan det kännas som! Saven stiger, hela framtiden ligger framför en, man är i sitt "esse" och lyckas med allt man företar sig!

Kanon, eller hur...

MEN, vägen framåt har blivit smalare, den är inte lika bred som i förvirringsrummet!

Så, lite frågor i slutet på detta inlägg...

VAR i fyrarummaren är du just nu i din karriär?

VILKET rum gillar du bäst i din karriär?

Hur som helst, lycka till med din karriär och glöm inte fyrarummaren!

/Johny Alm

Här hittar du min LinkedIN profil!

Här hittar du min facebookprofil!

Testa oss om du söker säljare! www.alotofpeople.se är helt inriktade på säljare och har en metod som vi betraktar som REKRYTERING 2.0! Ring 031-352 22 60 så bokar vi ett möte med dig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar